(Publ. 7 FEB 2013) Svenska företag har en lång historia i Indien som går tillbaka ända till 1903. Relationen mellan Sverige och Indien växer stadigt och företag i de båda länderna hittar nya affärsmöjligheter som leder till samarbeten. För dessa företag är det viktigt att förstå landskapet för immateriella rättigheter i Indien och att vara beredd att övervinna utmaningar i detta unika land.
Groth & Co besökte Indien för att delta i INTA’s seminarium ”Trademark Practice Trends in India” och representerades av Mats Lundberg, European Trademark Attorney, och Molly Baxi, Indian Trademark Attorney. Groth & Co var också guldsponsorer för detta seminarium.
Det var ett tvådagarsseminarium med ett brett spektrum av ämnen samt gästföreläsare från såväl indiska och internationella företag som immaterialrättsföretag.
På den första dagen bjöds möjligheten till utbyte av kunskap och diskussioner om den lokala och internationella utvecklingen inom varumärkesrätt i små grupper samt en session om optimering av affärsstrategier i Indien.
Chaitanya Prasad, Indiens Controller General av patent, design och varumärken, gav under seminariets andra dag en kort historik av den indiska varumärkeslagstiftningen och beskrev de ansträngningar som vidtagits av varumärkesmyndigheten The Registry för att implementera Madridsystemet i Indien. Därefter fokuserade man på samtida hot och möjligheter som skapas till följd av Internet. Detta följdes av en diskussion om olika former av alternativ tvistlösning som finns i Indien och dess fördelar.
Seminariet gav oss en djup insikt i den indiska varumärkeslagstiftningen och hur man går tillväga i varumärkesarbetet. Det gav oss också en fantastisk möjlighet att nätverka med våra indiska kollegor. Här är några fotografier från seminariet >>





