Melodifestivalen vs. Schlagerfestivalen och Schlager-SM

"Eftersom Melodifestivalen är så välkänt bland svenska folket kunde vi genom invändning och argumentation gå framgångsrika ur tvisten."
DATUM
KUND
Sveriges Television AB
BRANSCH
Media
WORKFLOW

Varumärke
Bevakning
Tvist & Process
Enforcement

Services

Melodifestivalen är ett av de mest sedda TV-programmen

Sveriges Television AB, SVT, arrangerar sedan 1959 den omåttligt populära musiktävlingen Melodifestivalen. Melodifestivalen har kommit att bli en folkfest och är varje år ett av de mest sedda TV-programmen i Sverige. Rekordet sattes 2006 då finalen sågs av 4 242 000 tittare. Sedan år 2000 har varje år ca 85% av Sveriges befolkning mellan 3 och 99 år tittat på någon av Melodifestivalens deltävlingar eller finalen. Melodifestivalen är ett registrerat varumärke som SVT innehar för en stor mängd varor och tjänster, bland annat underhållning, information om underhållning och framförande av liveföreställningar.

Schlagerfestivalen och Schlager-SM konkurrerade med varumärket Melodifestivalen

Kanal 5 AB lämnade in varumärkesansökningar för Schlagerfestivalen och Schlager-SM som Patent- och registreringsverket, PRV, godkände. Varumärkesansökningarna var för samma varor och tjänster som SVTs varumärkesregistrering Melodifestivalen. Nu hade Kanal 5 två rättigheter som konkurrerade med SVTs folkkära varumärke Melodifestivalen.

Vi lyckades häva både de konkurrerande ansökningarna

De nya varumärkena kunde skapa förvirring för tittarna. På SVT:s uppdrag invände vi mot registreringarna Schlagerfestivalen och Schlager-SM, och krävde att de skulle upphävas. Vi lämnade in omfattande och strategiskt utvald argumentation och bevisning till SVTs fördel, som bland annat visade på TV-programmets utbredning och varumärkets kännedom. Detta bemöttes av Kanal 5 genom deras juridiska representanter.

Vi lyckades med vår argumentation och SVT gick framgångsrika ur tvisten.

PRV konstaterade i sina beslut att Melodifestivalen är ett inarbetat varumärke som är välkänt inom den s.k. omsättningskretsen (de potentiella kunderna). Vidare konstaterade PRV att Melodifestivalen därmed har ett förstärkt skydd kring tjänsterna underhållning, information om underhållning och framförande av liveföreställningar.

PRV konstaterade att Schlagerfestivalen är visuellt, fonetiskt och associationsmässigt likt Melodifestivalen, samtidigt som det avser identiska varor och tjänster. Därmed finns en risk för förväxling mellan märkena. PRV beslutade därför att upphäva Kanal 5s registrering för varumärket Schlagerfestivalen.

När det gäller Schlager-SM ansåg PRV däremot att märkena inte är förväxlingsbara. Men PRV underströk att Melodifestivalen är känt inom en betydande del av omsättningskretsen och att denna skulle göra en koppling mellan märkena, som är begreppsmässigt lika och har en stark koppling i form av underhållning. Därmed skulle Schlager-SM dra otillåten fördel av anseendet hos Melodifestivalen, som SVT byggt upp under många decennier. Användningen av Schlager-SM skulle också vara till skada för särskiljningsförmågan för Melodifestivalen. Mot den bakgrunden upphävde PRV även registreringen av Schlager-SM för underhållning, kulturverksamhet och artisttjänster.

KONTAKTPERSON(ER)

Fler case

Plantagon International AB

Varumärkesvärdering för ett innovationsföretag

Kooperativa Förbundet, KF

Varumärkesstrategi för KF och Coop